NOVÁ POTRAVINOVÁ PYRAMÍDA :


Nová potravinová pyramida – inšpirácia pre vás

Nová potravinová pyramida reaguje na zdravotní stav dnešnej  populácie
Pyramida jako vodítko k zostaveniu zdravej výživy, zdravého jedálneho lístka.
 



Odhaluje potravinová pyramida nová tajemství?

(zdroj: www.agris.cz)

Potraviny umístěné v základní pyramidě jsou doporučovány jako ty, které by se měly jíst nejčastěji a v největším množství. Směrem k vrcholu pyramidy by lidé při výběru potravin z jednotlivých pater měli být střídmější. Ve špici jsou umístěny potraviny, bez kterých se lze obejít, proto by se v jídelníčku měly objevovat jen výjimečně. V jednotlivých patrech pyramidy jsou potraviny řazeny podle vhodnosti ke konzumaci ve směru zleva doprava. "Pyramida je pouze vodítkem k sestavení zdravé stravy," upozorňuje dietoložka Václava Kunová. Roli ale hraje i hmotnost lidí, kdo chce zhubnout, měl by volit jídla z levé strany pyramidy a jíst menší porce. Ostatní si mohou vybírat i z pravé strany a z vyšších pater.

Nově zveřejněná pyramida je předními dietology šitá pro český žaludek. Je už to ta definitivně správná, nebo se zase po čase zjistí, že jsme se i podle nejnovějších rad stravovali úplně špatně?

Zdravotní stav české populace se v první polovině 90. let výrazně zlepšil, což do značné míry souviselo s ozdravěním jídelníčku. Tradiční pokrmy, jaké doporučovala proslulá česká kuchařka Sandtnerová se rázem staly nezdravými. Ideál plného stolu, hojnosti a kulinářských dobrot byl pryč. Filmové hvězdy byly štíhlé, až vychrtlé a jejich jídelníček se skládal z několika lístků salátu a minerální vody.

Jak z českých dívek udělat Tviggy?

Naši dietologové převzali americkou potravinovou pyramidu a nutili populaci milující smažený řízek, pečené vepřové maso, knedlíky a pivo pojídat cornfleky, pít pouze vodu a totálně omezit tuky. Výsledek? Po výrazném zlepšení zdravotního stavu nastal opět zlom.

Zdraví na scestí

Poslední měření Institutu klinické a experimentální medicíny z let 2000 a 2001 ukazuje, že pozitivní trend vývoje našeho zdravotního stavu ustal - průměrná tělesná hmotnost české populace se zvyšuje, mírně stoupá průměrná hladina cholesterolu v krvi a zastavil se pokles krevního tlaku.

Problémem číslo jedna je obezita a zvyšující se frekvence výskytu cukrovky. "Na tento aktuální zdravotní a výživový stav české populace reagovalo Fórum zdravé výživy a vytvořilo doporučení ve formě potravinové pyramidy," uvedl jeden z představitelů Fóra docent Rudolf Poledne. Podle jeho slov při tvorbě české pyramidy využili veškeré poznatky o vlivu diety na kardiovaskulární a nádorová onemocnění.

Alkohol i tuk na milost

"Na základě nových poznatků se současný názor na zdravou výživu trochu posunul ve srovnání s dobou před deseti lety," uvedl Poledne.

Co se tedy změnilo? Striktní zákaz alkoholu už neplatí. Je totiž dokázáno, že mírné pití, což je jedno pivo denně, dvě deci vína, nejlépe červeného nebo stopička koňaku, dělá pro naše cévy a srdce mnohem lepší službu než léky.

Také naše nechvalné prvenství v rakovině tlustého střeva má na svědomí nevhodná skladba potravin. Už žádné odříkání chleba! Především tmavý chleba a celozrnné pečivo jsou "kartáče" našeho zažívání.

A největší šok pro ty, kteří hlídali nulu tuku na všech jogurtech a pili jen mléko odstředěné až na čistou vodu! Výživáři doporučují tuk, třebaže přednostně rostlinný. Zjistilo se totiž, že lidé odmítající tuk, mají problémy s pletí, vlasy a nehty. Chybí jim vitamin D, který je na tuky vázán.

Mléko alespoň polotučné

"Doporučuji mléčné výrobky s přítomností probiotických mikroorganismů a s menším množstvím tuku," říká dietoložka Václava Kunová.

Takže už žádné mléko bez tuku, optimální je s obsahem tuku do 3 %, tedy polotučné. "Na rozdíl od amerických doporučení jsme přesvědčeni o vhodnosti méně tučných mléčných výrobků než zcela odtučněných - jsou zdrojem kvalitních proteinů, aniž by zatěžovaly cholesterolem," míní dietoložka.

V případě masa jsou na prvním místě ryby, a to i tučnější. Obsahují totiž omega-3 nenasycené mastné kyseliny. Česká pyramida však doporučuje i drůbež a tmavé maso, což je u nás skopové a hovězí. K vepřovému, žel, dietologové zatím souhlas nedali.

"Ovoce a zelenina by se měla konzumovat ve větším množství a při výběru dávat přednost vláknině a vitaminům," dodala Kunová. Zvláště vhodná je ta, která obsahuje kyselinu listovou a další fytoprotektivní látky.

K bůčku jen krůček

"Potravinová pyramida není podrobným návodem k přesnému sestavení denního jídelníčku, dává však základní aktuální doporučení o skladbě výživy," doplňuje Poledne.

Dietologové sestavením nové pyramidy přiznali, že chybili. Že jejich doporučení nebylo správné. Nečeká nás o několik let nové "sypání popele na hlavu" a nová pyramida? Třeba se zjistí, že umělé tuky nejsou vhodnější než živočišné a vepřo-knedlo-zelo nejvhodnější českou potravou. A nejsme daleko od pravdy. Když dietologové souhlasí s pivem i chlebem, tak ku knedlíku a bůčku je jenom krůček.

Devět dietologických přikázání

1. Zásadně jezte pestrou stravu rozloženou do celého dne 2. Zvyšte spotřebu zeleniny, zejména salátů a ovoce až na půl kilogramů denně 3. Denně pijte nejméně 2 l tekutin, přednost dávejte vodě 4. Nezapomeňte jíst denně mléčné výrobky 5. K vaření a přípravě pomazánek používejte pouze rostlinné tuky, do salátu rostlinné oleje 6. Maso jezte jen libové, bez viditelného tuku 7. Omezte smažené pokrmy a vyhýbejte se oplatkám, keksům a sušenkám s náplní 8. Nepřisolujte a ze stejných důvodů jezte jen výjimečně instantní polévky a jídla 9. Udržujte optimální tělesnou hmotnost, horní hranice je výška v centimetrech mínus 100, pravidelně sportujte

Kde hřeší Češi

Konzumace ovoce a zeleniny sice roste, ale spíše ve prospěch ovoce. Zdražení mléčných výrobků způsobilo, že se snížila jejich spotřeba. Příliš pomalu stoupá spotřeba ryb. Lidé stále jedí maso s viditelným tukem. Spotřeba výrobků z mouky je vyšší, než by měla být. Velmi častá je konzumace smažených jídel - tím se zvyšuje celkový příjem tuků a přináší to s sebou další negativa, plynoucí z této technologické úpravy. Konzumují se nízkotučné výrobky "light", nikoliv nízkotučná strava. Mnoho lidí dodržuje špatné redukční diety. Velký objem energetického příjmu jde na vrub tuků, a to leckdy nevhodných. Rostlinné tuky mají specifické použití, nelze jeden používat za studena i na smažení. Prohřešky současné české populace shrnula odbornice na výživu Tamara Starnovská.

Tápete? Tak jezte jako pračlověk!

Kdo už vážně neví, kterým novým odhalením odborníků na výživu věřit a která se zase ukážou jako mylná, může zkusit vrátit se k prapůvodním kořenům.

Jak jedl pračlověk? Dva týdny to zkoušeli dobrovolníci v kanadském Torontu. Museli se vzdát brambůrků a hamburgerů a spokojit se s několika kilogramy ovoce, zeleniny a oříšků denně. Vědci přísně sledovaná dieta představovala 2500 kalorií denně, měla vysoký podíl vlákniny a nezahrnovala žádné maso, sýry nebo máslo. Po jednom týdnu klesla u dobrovolníků hladina špatného cholesterolu až o třetinu.

"Změny byly velmi rychlé," poznamenal vedoucí výzkumu David Jenkins. Dokonce rychlejší než u lidí, kteří užívají léky na snížení cholesterolu. Pro většinu populace je však tato dieta s ohromným množstvím ovoce a zeleniny podle vědců příliš drastická.

Američané také otočili

Po deseti letech také američtí odborníci na výživu přehodnotili svá doporučení. Oproti předchozí pyramidě z roku 1992 totiž se ze zavrhovaných tuků stala doporučovaná potravina. Například ještě v předchozí pyramidě z roku 1992 zavrhované tuky povýšily na doporučované potraviny. Postupně se totiž ukázalo, že vztah tuk rovná se nemoci srdce a cév je pravdivý jen pro případ nasycených tuků, obsažených v živočišných produktech.

Naopak propad z úspěšné druhé příčky zaznamenaly v americké pyramidě brambory. Nyní sedí na příčce hanby s červeným masem a máslem. Brambory totiž podle vědců z Harvardu zvyšují hladinu krevního cukru více než stejné množství cukru z cukřenky.

Na milost vědci vzali překvapivě vejce a ořechy. Vejce sice obsahují poměrně dost cholesterolu, ale jedno až dvě denně srdci a cévám neuškodí, pokud člověk není diabetik. A ořechy sice obsahují hodně tuku, ale toho dobrého! Tím zlepšují poměr dobrého a špatného cholesterolu v krvi, což snižuje riziko srdečních onemocnění a cukrovky. Navíc lidé, kteří jedí ořechy, jsou méně "náchylní" k obezitě; zřejmě proto, že ořechy snáze ukojí chuť k jídlu.

Ovoce a zelenina si výborné místo v americké pyramidě sice zachovaly, ale už se netvrdí, že působí proti rakovině. Poslední výzkumy totiž ukazují, že mezi konzumací ovoce a zeleniny a rakovinou existuje jen velmi nejasný vztah.

Na základnu pyramidy nově umístili američtí lékaři fyzickou aktivitu, která má zásadní význam pro fungování organismu. Větší, než jakákoliv potravina. Může dokonce eliminovat i špatný vliv sacharidů v potravě.

31.08.2006 22:35:18
shipka45
 

 

Preklad- Translation

UPOZORNENIE!

Táto  stránka  obsahuje  rôzne články, texty, vtipy, obrázky a iné.
Väčšina z nich pochádza z rôznych voľne prístupných stránok,
a to ako
domácich tak aj zahraničných.
Ak sa tu nájde text alebo obrázok na ktorý
máte autorské právo
- upozornite ma prosím na to buď v komentári
pri  príslušnom príspevku alebo v knihe návštev! 
K príspevku potom
dopíšem meno autora  prípadne ak na tom budete trvať tak ho  odstránim! 


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com



Sbírej fazole a získáš super věci

uloz.to - sdilej snadno data








Name
Email
Comment
Or visit this link or this one